Wat is trial?
Historie.
De motortrialsport is in feite de oudste motorsport en is uitgevonden in Engeland waar destijds een zeer groot aantal motorfietsfabrikanten actief waren. De motoren hadden in die tijd amper vermogen en bij de geringste heuvel moest er mee getrapt of meegelopen worden. Het werd dan ook een sport van testrijders onderling en ook weer tussen de diverse fabrieken, om te proberen om met de motor bekende heuvels te bedwingen zonder mee te lopen of mee te steppen.
Dus zonder voetenhulp, geen voeten, geen strafpunten.
Ook gebruikten de fabrikanten de geleverde prestaties om er reclame mee te maken. Eerst gebruikte men normale wegmotoren, later werden die aangepast waarbij toen ook al de afmetingen van de trialbanden in een reglement vastgelegd werden. Deze banden hadden weliswaar een iets grover profiel maar leken destijds nog veel op de toenmalige wegbanden.
Tegenwoordig zouden we zeggen dat het sneeuwbanden zijn.
Heden.
Weliswaar hebben de banden nog steeds hetzelfde profiel, maar zijn de rubbersoorten en karkas opbouw totaal anders.
Totaal anders zijn ook de huidige motoren. Ze zijn niet meer van een bestaande weg, cross of enduro afgeleid maar zijn speciaal voor de trialsport ontwikkeld en gebouwd.
De specifieke kenmerken van een trailmotor zijn: gewicht ca. 80kg, motorkarakter met grote trekkracht bij lage toeren, soepele vering en gebouwd om er tijdens het rijden in een non-stop nog in de juiste houding op te kunnen staan.
Ook de obstakels of te wel de non-stops, waar je moet proberen om zonder met je voeten de grond te raken door heen te rijden, zijn met deze ontwikkeling mee gegroeid. Dit is op top-niveau zover doorgeschoten dat het soms wel eens meer op een circusact lijkt. Uiteraard staat zoals altijd de top in de “televisie lampen” en krijgt men al gauw als leek de indruk dat trial uitsluitend een sport is voor circus artiesten. Dit klop niet!
Deze toprijders vormen een klein percentage van de beoefenaars en omdat de trialsport in diverse moeilijkheidsgraden beoefend kan worden, is het voor praktisch iedereen mogelijk om er op zijn of haar niveau er aan deel te nemen.
Voordelen van trial t.o.v. andere motorsporten.
1) Het is een door inspanning zeer ontspannende vrijetijdsbesteding. Dit kan variëren van recreatie tot topsportniveau.
2) Het is door iedereen te beoefenen; jongen, meisje, man of vrouw en qua leeftijd vanaf ca. 5jr. tot zolang men zich fit voelt.
3) Financieel zeer goed betaalbaar.
Omdat bij trial de rijder voor 80% en de motor slechts voor 20% belangrijk is, zijn er in principe geen dure motoren noodzakelijk. Met een motor(in goede staat) van ca. € 1000,– zal men niet slechter presteren dan met een nieuwe van ca. € 5000,–.
De onderhoudskosten zijn zeer laag omdat er geen hoogtoerige prestaties van de motor worden verlangt en de kosten zich beperken tot mogelijk wat kunststof valschade.
Men hoeft geen motortuner te zijn om het onderhoud te doen aangezien dit voornamelijk bestaat uit wat schoonmaak werk, luchtfilter wassen, ketting spannen en smeren, benzine mengen en bijvullen.
Ook is het benzine gebruik zeer laag, ca. 2 á 3 liter voor een hele middag.
Behalve een goede helm en laarzen is er geen dure kleding verplicht.
4) Lage risico factor.
De snelheden zijn zeer laag en men bepaald zelf zijn eigen niveau(moeilijkheidsgraad/klasse).
5) Zeer goede basis voor het beoefenen van alle andere (motor)tweewieler activiteiten.
Je ontwikkelt een heel goed evenwichtsgevoel hetgeen de basis is voor op twee wielen rijden. Je verhoogt de behendigheid met een motor en ook dit is bijzonder belangrijk voor b.v. het rijden met een wegmotor. In feite oefen je constant een groot gedeelte van een VRO cursus zonder dat je bang hoeft te zijn voor schade aan je dure wegmotor.
Wereldkampioenen motorcross zoals Stefan Everts, Eric Geboers, Kevin Strijbosch, Roger de Coster en Jeff Smith zijn dit mede door het beoefenen van de trialsport geworden. Onze voormalig wegracetopper Jurgen van de Goorbergh is met trial begonnen en de huidige wereldkampioen Enduro in de 125cc en 250cc 2-takt klasse zijn ex-trialkampioen.
6) Zeer lage geluidsproduktie en hierdoor dan ook geen problemen met anderen.
7) Het is te beoefenen op relatief kleine terreinen.
8) De Int. Motor Bond(FIM) is inmiddels erkend en aangesloten bij het Int. Olympisch Comité en de eerste motorsport die in aanmerking komt voor Olympische erkenning zal de trialsport zijn.
Menselijke invloed op de prestaties zijn bepalend, praktisch geen milieuoverlast en zowel door vrouwen als mannen te beoefenen.
De FIM heeft inmiddels zowel een Europees- als een Wereldkampioenschap voor vrouwen uitgeschreven.
Auteur: Stef van der Sluis